Site Loader

Czym jest amarantus i jakie ma właściwości?

Czym jest amarantus?

Amarantus, znany inaczej jako szarłat wyniosły jest jedną z najstarszych odmian zboża i jedną z pierwszych roślin uprawianych przez ludzi. W Ameryce jest znany od ponad 5000 lat i był podstawą wyżywienia tamtejszej ludności, razem z kukurydzą i ziemniakami. Uprawiany był przede wszystkich przez Azteków oraz Majów. Dzisiaj plantacje amarantusa można znaleźć na całym świecie. Co ciekawe według klasyfikacji botanicznej amarantus nie zalicza się do gatunków zboża, dlatego też niektórzy nazywają go pseudozbożem. Istnieje wiele odmian amarantusa, jednak tylko kilka z nich to rośliny jadalne. Najczęściej wykorzystuje się jego jasnobrązowe nasiona, które są nieco większe niż mak. Nasiona amarantusa po zebraniu mieli się, a powstały proszek wykorzystuje się do różnych dań.

Właściwości amarantusa

Amarantus odznacza się licznymi zdrowotnymi właściwościami. W 100g tej rośliny znajdziemy około 65g węglowodanów, około 18g białka oraz około 7,5g tłuszczu. Amarantus zawiera także błonnik, antyoksydanty, wapń, magnez, miedź oraz fosfor. Białko zawarte w amarantusie jest bardzo łatwo przyswajalne i znajdziemy w nim liczne aminokwasy egzogenne, takie jak metionina, tryptofan czy lizyna. Regularnie spożywany pomoże nam obniżyć cholesterol i może zapobiec w powstawaniu chorób serca. Wpływa także pozytywnie na układ krążenia. Pomoże nam chronić skórę przed szkodliwymi czynnikami zewnętrznymi. Jest szczególnie polecany osobom na diecie odchudzającej lub ludziom, którzy borykają się z niedoborem żelaza. Amarantus jest produktem bezglutenowym i wegańskim. 

Jak stosować amarantus?

Amarantus jest coraz chętniej używany w kuchni. Znany jest przede wszystkim jako zdrowszy zamiennik mąki pszennej i jest chętnie wykorzystywany w różnego rodzaju wypiekach, takich jak ciasta czy ciastka. Warto wiedzieć, że dodatek amarantusa do wypieku sprawi, że jego termin przydatności się przedłuży i nada mu lekko orzechowy smak. Wiele osób dodaje amarantus do naleśników czy placuszków. Można go także z powodzeniem wykorzystać jako dodatek do dań wytrawnych, np. przy kotletach czy pulpetach. Amarantus sprawi, że ich konsystencja będzie bardziej zbita i nie będą się rozpadać. Szarłat występuje także w postaci całych ziarenek, które sprawdzą się jako posypka do sałatek, kanapek czy owsianki. Można także znaleźć olej z amarantusa tłoczony na zimno, który idealnie pasuje do sałatek. Wiele osób wykorzystuje amarantus jako zdrową przekąskę i chętnie podaje go swoim dzieciom.

 

Jakie są właściwości i korzyści płynące ze spożywania amarantusa?

Nasiona amarantusa doskonale wpływają na zdrowie, a sama roślina jest bardzo atrakcyjna. Amarantus ze strony www.bee.pl jest jedną z najstarszych roślin uprawnych. Na wiele lat przed odkryciem Ameryki przez Kolumba, był on podstawowym pożywieniem Indian. W naszym kraju naprawdę nazywa się go amarantusem. Nie zawiera on glutenu i jest spożywany przez alergików. Jest to również doskonała roślina ozdobna, ponieważ jest w stanie uzyskać piękne amarantowe kwiaty.

Skąd pochodzi amarantus i gdzie jest uprawiany?

Dawno zapomniany, amarantus został ponownie odkryty w latach 70-tych XX wieku. Obecnie kwitnące uprawy amarantusa można znaleźć w prawie każdej części świata, w tym w Ameryce, Azji i Afryce. Amarantus może być uprawiany w naszym kraju. Jasnobrązowe nasiona, nieco większe od ziaren maku, są tu najczęściej używaną częścią.

Właściwości i korzyści płynące z amarantusa

Ziarna amarantusa obejmują dwa razy więcej błonnika aniżeli otręby owsiane, co pozytywnie wpływa na wszystkie funkcje jelit. Zużycie 100 g nasion tej rośliny wystarcza na pokrycie prawie 30%. dziennej dawki wapnia i ponad 50 procent zalecanego dziennego skorygowanego poziomu. Amarantus zawiera dużą ilość skwalenu. Osoby, które cierpią na miażdżycę, cukrzycę i wysoki cholesterol powinny go przyjmować, ponieważ jest to związek hamujący starzenie się komórek. Ponieważ nie zawiera glutenu, może być spożywana przez osoby chore na celiakię.

Co możemy znaleźć w amaratusie?

Ma więcej magnezu niż czekolada, dlatego polecana jest osobom narażonym na silny stres. Bogactwo amarantusa to zazwyczaj jedno- i wielonienasycone kwasy, zmniejszające ryzyko chorób serca, a nawet układu nerwowego.

Kto powinien spożywać amarantus?

Lekarze i dietetycy zalecają amarantus dla:

  • dzieci,
  • osób w okresie rekonwalescencji,
  • sportowców,
  • matek karmiących.

Produkty z amarantusa, takie jak mąka, chleb, musli i płatki, są dostępne w sklepach spożywczych. Ponadto, coraz częściej pojawiają się one w supermarketach.

Do czego możemy wykorzystywać amarantus?

Kuchenne przeznaczenie ekspandowanego amarantusa jest rozliczne. Z mlekiem albo sokiem okaże się to doskonała alternatywa dla płatków na śniadanie. Amarantus sprawdzi się jako zakąska w miejsce chrupek lub bułeczek, lecz być może najpyszniejszym pomysłem z wykorzystaniem amarantusa są batony muesli czy też ciasteczka z amarantusem. Może on mieć też zastosowani w wielu innych smacznych i zdrowych potrawach i słodkościach, o czy nie powinniśmy zapomnieć w żadnym wypadku.

 

Co warto wiedzieć o zaletach amarantusa?

Amarantus (https://www.bee.pl/9216-amarantus) jest jedną z najstarszych roślin, które człowiek zaczął uprawiać. Jej niesamowite właściwości zdrowotne docenili już Aztekowie, Inkowie i Majowie. Dziś nazywana jest zbożem XXI wieku i należy prawdopodobnie do grupy tzw. superfood. Posiada liczne suplementy diety, które gwarantują dobre zdrowie i pełnię sił. Amarantus jest dziś coraz bardziej popularny, dlatego tym bardziej warto włączyć go do swojej codziennej diety.

Czym dokładnie jest amarantus?

Amarantus, znany również jako szarłat, może być uprawiany za pomocą wielu technik. Zmielone nasiona były używane do produkcji tortilli i napojów, podobnie jak młode liście i pąki, które służyły jako uzupełnienie zdrowia rośliny. Amarantus był również używany jako przyprawa. Dobrowolnie dodawano go również do ciast. Dziś amarantus przeżywa właściwe odrodzenie. Jeszcze niedawno królował w sklepowej szafie. Do niedawna dla przeciwników glutenu była to zupełnie inna, wegańska oryginalność. Teraz coraz więcej osób włącza go do swoich pomysłów na dietę.

Ile kosztuje i gdzie można kupić amarantus?

Dziś amarantus jest dostępny niemal wszędzie. Można go znaleźć w dużych supermarketach i małych sklepach detalicznych w dziale ze zdrową żywnością. Można go kupić w postaci “granulek” zbożowych, ale jest również dostępny w postaci uprzednio rafinowanej mąki. Dodatkowo, jest dostępny online, w sklepach ze zdrową żywnością i zasobami. Cena amarantusa może wahać się od 5 do 8 zł za 100 gram. Za 0,5 kg mąki amarantusowej zapłacimy prawdopodobnie około 10 zł.

Jakie są zalety amarantusa?

Amarantus oferuje wiele cennych właściwości. Jego skład jest podobny do wielu innych superfoods, ale jest coś, co je od siebie odróżniam czyli skwalen. Największa ilość tego składnika znajduje się w oleju z amarantusa. Ten niesamowity związek organiczny może być dość naturalnym składnikiem lipidów organizmu. Chronią one przed działaniem czynników zewnętrznych i ułatwiają usuwanie związków toksycznych, zwłaszcza biologicznych ciał obcych. Są to związki, które powstają w wyniku przemysłowej działalności człowieka. Skwalen wywiera również ochronny wpływ wokół centralnego układu nerwowego i wspomaga układ sercowo-naczyniowy. Związek ten posiada również właściwości antyoksydacyjne, zwalczając wolne rodniki i hamując wchłanianie toksyn ze ściany jelita. Również jest ceniony za przeciwzapalne i przeciwbólowe działanie. Oprócz skwalenu, amarantus dostarcza nawet wielu innych składników odżywczych koniecznych do właściwego funkcjonowania organizmu.

 

Marzec 2021
P W Ś C P S N
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031